Klaster energii

– cywilnoprawne porozumienie, w skład którego mogą wchodzić osoby fizyczne, osoby prawne, podmioty, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4–8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2022 r. poz. 574, z późn. zm.3) ), lub jednostki samorządu terytorialnego, dotyczące wytwarzania i równoważenia zapotrzebowania, dystrybucji lub obrotu energią z odnawialnych źródeł energii lub z innych źródeł lub paliw, w ramach sieci dystrybucyjnej o napięciu znamionowym niższym niż 110 kV, na obszarze działania tego klastra nieprzekraczającym granic jednego powiatu w rozumieniu ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 528 i 583) lub 5 gmin w rozumieniu ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559, 583, 1005 i 1079); klaster energii reprezentuje koordynator, którym jest powołana w tym celu spółdzielnia, stowarzyszenie, fundacja lub wskazany w porozumieniu cywilnoprawnym dowolny członek klastra energii, zwany dalej „koordynatorem klastra energii”

Główne cele

  • Rozwój energetyki rozproszonej
  • Zapewnienie efektywności ekonomicznej, przyjaźnie dla środowiska
  • Tworzenie optymalnych warunków umożliwiające wdrożenie najnowszych technologii
  • Uwzględnienie miejscowych zasobów i potencjału energetyki krajowej

Klastry energii narzędziem rozwoju lokalnego

  • Zagospodarowanie lokalnie dostępnych zasobów
  • Rozwój społeczeństwa obywatelskiego
  • Niwelowanie różnic pomiędzy miastami a terenami wiejskimi
  • Zrównoważony rozwój
  • Nowe miejsca pracy
  • Aktywizacja społeczeństwa

Niezbędne elementy klastra

Umowy wewnętrzne
  • Pomiędzy członkami klastra: osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki naukowe, instytuty badawcze lub jednostki samorządu terytorialnego;
  • O zawiązaniu klastra;
  • Sprzedaży energii do koordynatora;
  • Sprzedaży energii przez koordynatora do odbiorcy
Umowy zewnętrzne
  • O świadczenie usług dystrybucji; z istniejącym operatorem systemu dystrybucyjnego
  • Sprzedaży energii;
  • Pozostałe, niezbędne do funkcjonowania (np. obsługa prawna)

Przepisy organizacyjne

Wykonywanie działalności gospodarczej, o której mowa w art. 32 ust. 1 ustawy – Prawo energetyczne, w ramach klastra energii jest realizowane w ramach koncesji wydanej dla koordynatora klastra energii lub w ramach wpisu koordynatora klastra energii do rejestru, o którym mowa w art. 7 lub art. 23 lub art. 34.
Do koordynatora klastra energii stosuje się przepis art. 9d ustawy – Prawo energetyczne w zakresie dotyczącym przedsiębiorstwa zintegrowanego pionowo w rozumieniu przepisów prawa energetycznego.
Operator systemu dystrybucyjnego elektroenergetycznego, z którym zamierza współpracować klaster energii, jest obowiązany do zawarcia z koordynatorem klastra energii umowy o świadczenie usług dystrybucji, o której mowa w art. 5 ustawy – Prawo energetyczne.
Obszar działania klastra energii ustala się na podstawie miejsc przyłączenia wytwórców i odbiorców energii będących członkami tego klastra.
Działalność klastra energii nie może obejmować połączeń z sąsiednimi krajami.

Możliwe kierunki współpracy i rozwoju w ramach klastra

Klaster zostaje zawiązany Porozumieniem, w celu wspólnego i skoordynowanego działania na rzecz:

• równoważenia podaży oraz zapotrzebowania na energię elektryczną,
• równoważenia podaży oraz zapotrzebowania na energię cieplną;
• podaży nowych produktów i usług w zakresie dostawy energii (np. chłód) lub paliw;
• rozwoju rozproszonych źródeł energii odnawialnej;
• poprawy bezpieczeństwa zasilania poprzez instalacje nowych źródeł OZE;
• racjonalizacji wykorzystania lokalnych zasobów energii, w tym energii z OZE;
• dostosowania źródeł energii do wymagań środowiskowych UE;
• uzyskania efektu ekonomicznego z wykorzystaniem źródeł OZE;
• wykorzystania lokalnych zasobów potencjalnych źródeł energii (np. biomasa, geotermia, energia wiatru, energia słońca, itp.);
• rozwoju niskoemisyjnego transportu publicznego;
• efektywności energetycznej;
• elektromobilności;
• innowacyjnych rozwiązań z zakresu: pozyskania energii ze źródeł odnawialnych i innych źródeł, zarządzania zasobami, organizacji, sprzedaży, dostawy, itp.

Klaster energii

  • Jeden powiat lub 5 gmin (nie muszą być sąsiadujące)
  • Klaster energii reprezentuje koordynator
  • Nie określona jest maksymalna liczba członków
  • Nie posiada minimalnych wartości pokrycia zapotrzebowania
  • Brak systemu rozliczeń net-metering
  • Brak ulg ze względu na opłaty dodatkowe

vs.

Spółdzielnia energetyczna

  • Jedna gmina lub 3 sąsiadujące ze sobą
  • Brak obecności koordynatora
  • Liczba członków nie przekracza 1000 podmiotów
  • Musi zapewnić pokrycie minimum 70% potrzeb własnych spółdzielni oraz jej członków
  • System opustów net-metering w stosunku 1 do 0,6
  • Nie uiszcza wszelkich opłat dodatkowych za energię elektryczną, jak np. opłata mocowa/OZE